SEO - søkemotoroptimalisering

SEO Bergen – Søkemotoroptimalisering

SEO Bergen - Søkemotoroptimalisering det du trenger å gjøre for å øke trafikken inn til ditt nettsted. Vi hjelper bedrifter i Bergen og omegn med den riktige SEO strategien.

SEO Bergen: Det å ha og drive et nettsted krever en hel del for å være relevant. Skal du trekke til deg besøkende og kunder fra nettet har du strengt tatt to valg. Kjøpt trafikk i form av annonser, eller søkemotoroptimalisering (SEO). 

SEO i Bergen

Næringslivet i Bergen er knallhardt og profesjonelt. Midtbyen har slitt i mange tiår med synkende handel og flere trekker mer aktivitet over på nett. Man kan ikke lengre bare eksistere fysisk, man må være godt synlig og lett å finne på nett. 

SEO på topp i Bergen

Vises din side på første side på google, da er du aktuell. Vises du på første plass, er du ledende. Vises du ikke på førstesiden, er du ukjent og irrelevant. En fysisk butikk, restaurant eller annet vil merke det direkte på inntjening om man ligger på første eller femteplass på det mest relevante søkeordet. "Sushirestaurant i Bergen", "Café i Bergen". "Eier" du et slikt søkeord, er du kongen i byen.

Tjenester og fremgangsmåte

  1. Få oversikt, hva er status?
    • Hvordan er dagens situasjon. Hva er bra og hva er dårlig. Finne "lavt hengende frukt" - hva kan forbedres med enkle grep. Finnes det en nisje man kan ta og "eie" på nett?
  2. Teknisk gjennomgang
    • Det tekniske bør være på plass før man begynner med videre SEO tiltak. Responderer siden hurtig nok? Er den riktig bygd? Inneholder den riktig informasjon? Er informasjonen riktig teknisk strukturert?
  3. Ekststerne tiltak
    • Når egen side er tilfredsstillende starter jobben med å drive trafikk. Tiltakene varierer alltid ut i fra flere faktorer, men spesielt hvordan konkurransebildet ser ut. Det finnes ingen fasit, man jobber ut i fra analyse og og ren erfaring.
  4. Overvåkning
    • Alle tiltak må overvåkes, da det ikke er alt som virker alltid. Man må derfor ha kontroll på tiltakene man gjør og evaluere effektene av de.
    • Det er ikke bare du som driver med SEO i Bergen, konkurrentene dine gjør det også. Det er viktig å følge med gjøre og ting bedre enn hva de gjør.
  5. Nye tiltak, optimalisering

Teknisk kompetanse gir trygghet

Webspin har tung og bred IT-teknisk kompetanse og kan være behjelpelig med å løse de fleste utfordringene som skulle dukke opp.

Støtte mot eksterne eller interne leverandører

Benytter du eksterne for hosting av ditt nettsted, eller har du en egen IT-avdeling? Vi snakker språket som gjør at IT-folk forstår hva de må gjøre for at teknisk SEO kommer på plass.

SEO-Strategi

Først må du kjenne deg selv. Hva er du i dag og hva ønsker du å bli. Hvem vil du være på nett? Hvilke type kunder har du? Du må ha en plan bak alt du publiserer på nett. Det gjelder selvsagt også for sosiale medier. SEO strategien bør være etablert og ligge i beinmargen i alt det du gjør. SEO er krevende men resultatene og mulighetene er enorme. Ser du i tillegg ut over Bergen og Norge - så er mulighetene endeløse. Men hvor enn du har tenkt deg, så må du i det minste være synlig på nett.

SEO Analyse

De aller fleste har allerede en nettside, og man må da se hvordan man ligger an allerede. SEO tilstand må evalueres før tiltak settes i gang. Ofte er mye allerede gjort riktig, det er bare de siste få, men avgjørende bitene som skal på plass før man oppnår den ønskede effekten.

Teknisk SEO

Nettsiden må være riktig skrudd sammen. Det er en hel rekke tekniske minimumskrav en må dekke for å ha mest mulig utbytte av de andre SEO tiltakene man gjør. Ellers er det i verste fall det samme som å prøve å sminke en gris - det blir aldri helt bra.

SEO offsite

Det er ikke bare synlighet på søkemotorene som er viktig. Er du oppført der du skal være? Er du synlig på de riktige stedene? Fremstår du slik du ønsker? Søkemotorer som Google, Yahoo og Bing ser aller mest på dette. Hvilke aktører har linker inn til din side, og hvor mange har linker inn til dem igjen. Dette er den mest grunnleggende regelsettet eller algoritmen søkemotorene benytter seg av for å avgjøre hvem som kommer øverst i søkeresultatet.

Kjøp trafikk eller søkemotoroptimalisering/SEM eller SEO

Som nevnt tidligere har du to valg for å vekke interesse fra internett. Søkemotor Marketing (SEM) eller optimaliser for søkemotorer. Du kan selvsagt også kjøpe annonser andre steder, men i Norge er som regel dette fryktelig dyrt og man får som regel svært lite igjen for det.

Annonsering kan være svært effektivt men effekten er kortvarig. Søkemotoroptimalisering er også svært effektivt. Effekten er langvarig. Du får også mer målrettet trafikk. Skal du kjøpe deg en sykkel i Bergen går du ikke inn på en tilfeldig nettside og håper du finner en annonse for det. Du søker. Du googler. Kommer din sykkelbutikk på topp i søkeresultatet for "sykkel Bergen" - da får du salg!

Hvordan jobber vi

Vi jobber ikke for flere bedrifter innen samme bransje. Vi jobber kun med positiv SEO. Vi løfter og forbedrer nettsider, og vil ikke gjøre tiltak for å skade SEO til våre klienters konkurrenter. 

Ta kontakt med oss

Vi vil gjerne høre fra deg! Vi vil vite om deg, ditt nettsted og hva du ønsker å oppnå. Send oss en e-post og fortell litt om nettstedet du ønsker skal rangere bedre på google, og vi tar kontakt med deg for en uforpliktende prat.

Ta kontakt

Fyll ut skjema nedenfor eller send e-post, og vi vil komme tilbake til deg.

[email protected]45 86 71 11