SEO Trondheim – Søkemotoroptimalisering
SEO Trondheim: Å drive et eksisterende nettsted eller det å lansere et nytt nettsted krever en hel del jobb for å bli synlig og relevant. Du skal ha et moderne design med riktig innhold og eventuelt produkter som lokker. Men besøkende eller kundene kommer ikke av seg selv. Du har strengt tatt to alternativer. Kjøpt trafikk i form av annonser, eller å jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO). Kjøpt trafikk er svært midlertidig, SEO kan vare lenge, men det kommer selvsagt an på dine konkurrenter, hvor aktive de er i deres SEO arbeid.
SEO i teknologihovedstaden Trondheim
Trondheim er Norges teknologihovedstad, og derav er da også selvsagt den teknologiske kompetansen skyhøy. Næringslivet er knallhardt og profesjonelt. Midtbyen har slitt i mange tiår med synkende handel, og flere trekker mer aktivitet over på nett. Servicebransjen sliter også. Det er få som bare dropper innom en restaurant lengre. Man googler for å lese meny, se anmeldelser og lokasjon. Man kan ikke bare eksistere fysisk, man må være godt synlig og lett å finne på nett.
SEO på topp i Trondheim
Vises din side på første side på google, da er du aktuell. Vises du på første plass, er du ledende. Vises du ikke på førstesiden, er du ukjent og irrelevant. En fysisk butikk, resturant eller annet vil merke det direkte på inntjening om man ligger på første eller femteplass på det mest relevante søkeordet. "Sushirestaurant i Trondheim", "Café i Trondheim". "Eier" du et slikt søkeord, er du kongen i byen.
Tjenester og fremgangsmåte
- Grunnarbeidet
- Hvordan er dagens situasjon. Hva er bra og hva er dårlig. Finne "lavt hengende frukt" - hva kan forbedres med enkle grep.
- Teknisk gjennomgang
- Her identifiseres nødvendige grep for å støtte opp under videre SEO tiltak. Er siden rask nok? Er den riktig oppbygd? Inneholder den riktig informasjon? Er informasjone riktig teknisk strukturert?
- Ekststerne tiltak
- Når egen side er tilfredsstillende starter jobben med å drive trafikk. Tiltakene varierer alltid ut i fra flere faktorer, men spesielt hvordan konkurransebildet ser ut. Det finnes ingen fasit, man jobber ut i fra analyse og og ren erfaring.
- Overvåkning
- Alle tiltak må overvåkes, da det ikke er alt som virker alltid. Man må derfor ha kontroll på tiltakene man gjør og evaluere effektene av de.
- Det er ikke bare du som driver med SEO i Trondheim, konkurrentene dine gjør det også. Det er viktig å følge med gjøre og ting bedre enn hva de gjør.
- Nye tiltak, optimalisering
Teknisk kompetanse gir trygghet
Webspin har tung og bred IT-teknisk kompetanse og kan være behjelpelig med å løse de fleste utfordringene som skulle dukke opp.
Støtte mot eksterne eller interne leverandører
Benytter du eksterne for hosting av ditt nettsted, eller har du en egen IT-avdeling? Vi snakker språket som gjør at IT-folk forstår hva de må gjøre for at teknisk SEO kommer på plass. Dersom det er nødvendig, kan vi gå inn som tekniske IT-konsulenter og løse problem selv eller sammen med tjenesteleverandøren.
Dersom du ikke har en leverandør, eller ønsker en ny, hjelper vi deg med det også.
SEO-Strategi
Først må du kjenne deg selv. Hva er du i dag og hva ønsker du å bli. Hvem vil du være på nett? Hvilke type kunder har du? Du må ha en plan bak alt du publiserer på nett. Det gjelder selvsagt også for sosiale medier. SEO strategien bør være etablert og ligge i beinmargen i alt du gjør. SEO er krevende, men resultatene og mulighetene er enorme. Ser du i tillegg ut over Trondheim, Trøndelag og Norge - så er mulighetene endeløse. Men hvor enn du har tenkt deg, så må du i det minste være synlig på nett.
SEO Analyse
De aller fleste har allerede en nettside, og man må da se hvordan man ligger an allerede. SEO tilstand må evalueres før tiltak settes i gang. Ofte er mye allerede gjort riktig, det er bare de siste få, men avgjørende bitene som skal på plass før man oppnår den ønskede effekten.
Teknisk SEO
Nettsiden må være riktig skrudd sammen. Det er en hel rekke tekniske minimumskrav en må dekke for å ha mest mulig utbytte av de andre SEO tiltakene man gjør. Ellers er det i verste fall det samme som å prøve å sminke en gris - det blir aldri helt bra.
SEO offsite
Det er ikke bare synlighet på søkemotorene som er viktig. Er du oppført der du skal være? Er du synlig på de riktige stedene? Fremstår du slik du ønsker? Søkemotorer som Google, Yahoo og Bing ser aller mest på dette. Hvilke aktører har linker inn til din side, og hvor mange har linker inn til dem igjen. Dette er den mest grunnleggende regelsettet eller algoritmen søkemotorene benytter seg av for å avgjøre hvem som kommer øverst i søkeresultatet.
Webspin - noen av våre etiske retningslinjer
Etikk er noe som vi ser lite av innenfor SEO-faget. Vi vil derfor være åpne om våre retningslinjer.
Vi jobber ikke for flere bedrifter innen samme bransje. Vi jobber kun med positiv SEO. Vi løfter og forbedrer nettsider, og vil ikke gjøre tiltak for å skade SEO til våre klienters konkurrenter. Dette er svært utbredt og ofte en enklere vei til mål. Vi ser på det som uetisk, for lettvint og juks.
Verdien av jobben vi gjør forsvinner ikke etter endt eller oppsagt kontrakt. Vi utfører varige tiltak. Andre kan for eksempel fjerne viktige linker inn til ditt nettsted og selge dem videre til andre konkurrerende bedrifter. Vi ser på det som uetisk.
Ta kontakt med oss
Vi vil gjerne høre fra deg! Vi vil vite om deg, ditt nettsted og hva du ønsker å oppnå. Send oss en e-post og fortell litt om nettstedet du ønsker skal rangere bedre på google, og vi tar kontakt med deg for en uforpliktende prat.