Lenkebygging som SEO-strategi
Lenkebygging - hvordan gjør man det
Skal du jobbe med SEO er det ingen vei utenom, du må bygge linker. Du må ha linker inn til ditt nettsted - da dette er fortsatt den sterkeste rangeringsfaktoren for søkemotorene. Det er flere måter å gjøre dette på. Den mest naturlige er å publisere så godt innhold slik at lenkebygging skjer av seg selv. Innholdet blir delt og linket til helt uten oppfordring fra noen. Engasjerende, relevant, aktuelt innhold og populære temaer.
Den andre måten er å gjøre aktive handlinger selv for å få plassert ut linker til ditt nettsted. Du kan for eksempel kjøpe deg plasseringer eller du kan bytte til deg linker. Det eksisterer til og med helautomatiske tjenester som plasserer hundevis av linker ut på nettet hver uke. Det fins en hel rekke metoder, men disse metodene er noe blant andre Google aktivt prøver å stoppe - da de naturlig nok ser på dette som juks.
Velger du en aktiv tilnærming til lenkebygging må du i allefall være forsktig og ha en viss kontroll på det du gjør.
Lenkebygging er omstridt
Den aktive lenkebyggingen er av en eller annen grunn litt omstridt i Norge. Ihvertfall utad. Store deler av bransjen er sterke motstandere av dette og snakker gjerne ned de som driver med dette.
I andre land er dette mer vanlig og helt akseptert. Akseptert utad til og med. Mens i Norge driver man ofte med dette litt i skjul. Det er nesten blitt litt skamfullt.
Hva skal man gjøre
Webspin har en tilnærming til dette som et styringsparti. Vi har ingen mening, og vi støtter begge sider. Hos oss er det kunden som bestemmer. Vi finner strategien sammen.
Men såpass skal vi si, at uansett hvilken strategi man velger, så konkurrerer man om gunsten til et privat amerikansk selskap som selger reklame.
For å bli synlig å tilgjengelig på nett så trenger man linker. Hvordan de skaffes får altså være opp til den enkelte. Vi har mange strategier å jobbe ut i fra, så la oss finne veien sammen. Med eller uten "moral" og med hvilken "farge på hatten" som helst.