Faguttrykk:

Freemium

En forståelse av freemium forretningsmodellen og dens anvendelse i produkttilbud.

Freemium er en populær forretningsmodell som kombinerer gratis tilgang til grunnleggende tjenester med betaling for premiumfunksjoner. Dette gir selskaper muligheten til å tiltrekke seg en bred brukerbase og samtidig generere inntekt fra de som ønsker ekstra fordeler.

Hva er Freemium?

Freemium-modellen gir gratis tilgang til grunnleggende tjenester eller programvare mens den tilbyr premiumalternativer for de som ønsker mer. Dette brukes i alt fra mobilspill til strømmetjenester og programvare.

Eksempler på Freemium

Noen kjente eksempler på freemium inkluderer mobilspill som tilbyr kjøp av virtuelle varer, strømmetjenester med gratisabonnementer og produktivitetsprogramvare med gratisversjoner og premiumalternativer.

Suksessfaktorer

For å lykkes med freemium-modellen er det viktig å tilby verdi i gratisversjonen, tydelig kommunisere premiumfordelene og finne den rette balansen mellom gratis og betalt innhold.