SEO - søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering. Hva er det, hvordan og hvorfor gjør man det? Hva er det som skal til får å nå toppen av søkeresultatet?

Hva er søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering, på engelsk "Search engine optimization", ofte forkortet som SEO. Det er et samlingsbegrep for ulike metoder og teknikker som benyttes for å få en nettside til å vises så høyt opp som mulig blant resultatene ved bruk av en søkemotor.

Rangeringene av nettsidene skjer helt automatisk gjennom algoritmer. Man kan altså da gjøre tiltak som er optimalisert opp i mot disse algoritmene. Og det er i bunn og grunn dette søkemotoroptimalisering består av.

2020 - starten på den nye digitale gullalderen

Det er mye trist som skjer rundt oss om dagen. Men i enhver krise finnes det alltid muligheter. Det vi alle ser nå er en digital transformasjon man aldri har sett maken til. Folk er hjemme og er på nett. Trafikkrekorder sprenges og butikkdøden har nok aldri før vært mer reell. Mange av vanene vi nå legger til oss vil vi også ta med oss etter denne pandemiperioden er over. 

Mulighetene for aktører på nett er nå endeløse, men det er nå man må posisjonere seg for denne nye fremtiden. Det er nå det gjelder. Det er nå du bør drive med søkemotoroptimalisering!

Hvordan fungerer algoritmene i en søkemotor

Den helt grunnleggende i algoritmen til de største søkemotorene (som for eksempel Google og Bing) er at de ser på hvordan alle nettsider på Internett er koblet sammen. Og med det menes hvem som linker til hvem.

Har din nettside mange andre nettsider som linker inn til seg, så antar derfor søkemotorene at dette må være en verdifull side. En verdifull side har større sjanse for å vises høyt i et søkeresultat.

Dersom linkene inn til din nettside kommer fra nettsider som igjen har høy verdi, vil det gjøre at din nettside også får høyere verdi og rangerer høyere. Så kvaliteten på linkene er avgjørende.

Relevans er også viktig, selvsagt. Et søk etter epler skal ikke gi et resultater med pærer. Så den redaksjonelle jobben man gjør på en nettside er helt avgjørende for å treffe det brukerene faktisk ser etter.

Hva må du gjøre

Det som er viktigst for de aller fleste er å "eie" sitt eget varemerke i søkemotorene. Vanskelighetsgraden for dette er veldig avhengig av hva navnet til varemerket er. Heter hotellet ditt "Hotell Oslo" så vil det være svært krevende. Heter det derimot noe mer spesifikt vil det være mye enklere.

Men uansett så vil du ha en jobb å gjøre. Selv for dette nettstedet, webspin.no så var det en jobb som måtte gjøres. I starten når denne siden akkurat hadde blitt lansert, var ikke webspin.no første treffet man fikk opp når man søkte etter bare "webspin". Bare å få til det krevde en hel del handling og tok godt med tid.

Videre må du få frem produktet eller produktene du selger eller informasjonen du vil ha ut. I starten kan det være lurt å finne de enkle tingene du kan fange oppmerksomhet på, det andre ikke har så mye informasjon om. De tingene som gjør deg unik. Bygg gradvis på dette og få mer trafikk inn og høyere rangeringer etterhvert. Senere kan du ta de mer krevende søkeordene, de det er mer konkurranse om.

Dette er det vi kaller en SEO-strategi. Webspin jobber med slike strategier hele tiden og bistår gjerne helt i starten av ditt nettsideprosjekt med denne jobben.

Hvordan kan man jobbe med søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering deles i hovedsak opp i to deler. On-page SEO og Off-page SEO. 

On-page Søkemotoroptimalisering / Lokal SEO

On-page SEO, eller lokal SEO er jobben du gjør på din egen side. Dette kan også deles opp i to deler, Teknisk SEO og redaksjonell SEO.

Når det gjelder det tekniske så er det svært viktig at siden responderer så raskt som mulig. Dette er noe søkemotorene tar med i vurderingen i sin rangeringsalgoritme. Man må ha det nyeste, raskeste og mest optimaliserte av teknologi i bunn hos sin hostingleverandør. Man må bruke riktige bildestørrelser og gjerne i de nyeste bildeformatene som har best komprimering. Her gjelder det å ha flere versjoner av samme bilder som velges ut i fra hvilken skjermstørrelse brukerene benytter.

Videre så har mobilvennlighet også blitt en svært viktig. Nettsiden må være optimalisert til å virke på alle mobile enheter i alle skjermstørrelser. Tilby gjerne også en såkalt AMP-versjon av siden.

På det redaksjonelle planen så er det selvsagt avgjørende å ha relevant stoff ut i fra det folk faktisk ser etter. Man må gjøre søkeordsanalyse for å finne hvilke søkeord som brukes for å finne informasjon. Man må ha nok informasjon i riktig sidestruktur. Man må linke sidene sammen (internlenking) på fornuftig vis og bruke de riktige ankertekstene i linkene. 

Man må ha en formening om hvilke sider som er de viktige. Hvilke er de salgsutløsende sidene du helst vil ha folk til, og hva er understøttende informasjonsider. Du må sørge for at brukere havner der de skal på siden din.

Off-page søkemotoroptimalisering / Ekstern SEO

For ekstern SEO så er man tilbake til grunnprinsippene i søkemotoralgoritmen. Man er helt avhengig å ha linker inn til en nettside for å ha noen som helst mulighet for å rangere. Det er flere tilnærminger til å oppnå akkurat dette, men fellesbetegnelsen kalles for lenkebygging.

En metode er å produsere så godt innhold at jobben gjøres mer eller mindre av seg selv. Folk linker til ditt innhold som referanseinnhold eller kilde til sitt eget og det deles i sosiale medier og på andre vis.

Den andre metoden er den litt mer aktive tilnærmingen, med å reklamere eller kjøpe linker på andre sider. Man kan kjøpe gjesteartikler med linker og en hel rekke andre tiltak. Men her skal man være litt forsiktig, for søkemotorene kan anse mye av denne aktiviteten som juks. Ytterste konsekvens av det de mener er juks kan være å fjerne siden din helt fra søkeresultatet som straff.

SEO er en løpende jobb

Algoritmen til søkemotorene er under konstant endring. Det jobbes hele tiden med å levere best mulig og relevant resultat ut i fra hva man søker etter. Derfor er også søkemotoroptimalisering en konstant jobb. 

I tillegg så jobber også dine konkurrenter med de samme tingene, så det å holde seg relevant og synlig er et endeløst prosjekt. Men det er absolutt mulig å lykkes, og det finnes hjelp til de som trenger det. Ta kontakt med oss, så finner vi ut av det sammen.

Ta kontakt

Fyll ut skjema nedenfor eller send e-post, og vi vil komme tilbake til deg.

[email protected]40 86 19 81